Onvoldoende ventilatie in Nederlandse scholen - interview Hart van Nederland

Gepubliceerd op:

In de uitzending van 12 augustus maakte Hart van Nederland een item over de ventilatie in scholen, de stand van zaken en de relatie tot corona. Hiervoor werden er opnames gemaakt bij de Dr. Maria Montessorischool in Huizen en werden de directeur van de school en Harry Vaatstra (directeur Klimaatgroep Holland) geïnterviewd. Onlangs hebben wij deze school voorzien van het Scholen°Concept en daarmee starten de kinderen van deze school na de zomer in een gezonde omgeving. Lees en bekijk het item hier of kijk de hele uitzending terug.

Bron: Hart van Nederland

Onvoldoende ventilatie in Nederlandse scholen

Bijna driekwart van de Nederlandse scholen is onvoldoende geventileerd, dat zegt de directeur van één van de grootste bedrijven in ventilatiesystemen. En dat terwijl verse lucht in de strijd tegen corona steeds belangrijker lijkt te worden.

Hier kan je het al een beetje zien hé? Ryanne Acket, directeur school: "Ja, hier zitten inderdaad van die platen in het plafond met de ventilatoren daarachter. Die zijn aangesloten, hier kan je toevallig zien door de gaten heen, op grote buizen en kasten waardoor lucht continue gefilterd wordt."

De Dr. Maria Montessorischool in Huizen is net voorzien van een nieuw ventilatiesysteem. Onderdeel van de verbouwing die al voor de corona uitbraak gepland stond. Daarmee behoort deze school, volgens Harry Vaatstra van Klimaatgroep Holland, tot een minderheid. Harry Vaatstra, directeur installatiebedrijf: "In Nederland zijn er 2,9 miljoen kinderen die elke dag naar school gaan en van die 2,9 heb je maar 1 miljoen die het goed voor elkaar heeft."

Het bedrijf installeert op veel scholen luchtbehandelingssytemen zoals bij deze school in Huizen. Ook hier waren er eerder al zorgen over of er genoeg ventilatie was in het schoolgebouw. Acket: "Ja, er zijn meerdere dingen waar je je zorgen over maakt in de school in de tijd van corona, maar dit was er zekere eentje van. Maar één zorg minder dus."

Het RIVM gaat er vooralsnog vanuit dat slechte ventilatie geen rol speelt bij de verspreiding van het virus. Maar een aantal politieke partijen wil dat het kabinet met plannen komt. Lodewijk Asscher, fractievoorzitter PvdA: "Ik vind dat het kabinet gewoon moet zorgen dat per school duidelijk is of de ventilatie op orde is. En als dat niet zo is, dat ze plannen maken met de gemeente en scholen zodat kinderen naar school kunnen en leraren gezond blijven."

Alle scholen voorzien van goede ventilatie zou volgens Vaatstra bijna 2 miljard euro kosten: "Dat is wel een heel flink bedrag. Maar ja, we hebben de KLM ook gesteund met z'n allen en daar is veel meer geld in gegaan." De toekomst van onze kinderen is ook wat waard? "Ja, het onderwijs is Nederland is toch wel de peiler van de economie".

Misschien ook interessant:

Luister het radio interview over ventilatie op scholen op RTV Noord terug

Luister het radio interview over ventilatie op scholen op RTV Noord terug

Harry Vaatstra werd geïnterviewd door RTV Noord in het radioprogramma Edwin op Noord. Luister hier het gehele interview terug!

'Merendeel ventilatiesystemen op scholen voldoet niet aan de normen' - artikel op RTV Noord
COVID-19

Directeur van Klimaatgroep Holland, Harry Vaatstra, werd door RTV Noord geïnterviewd over de ventilatie op scholen in relatie tot corona. Lees hier het gehele artikel.

Het ventilatiesysteem van veel scholen is ondermaats - artikel in Trouw

Het ventilatiesysteem van veel scholen is ondermaats - artikel in Trouw

Voor de zaterdageditie van Trouw werd onze oprichter en directeur Harry Vaatstra geïnterviewd. Is het echt veilig op school? Lees het gehele artikel hier.