Naar de Mac…..

Terug naar: Column | Gepubliceerd op:

Soms zit je te worstelen om een leuk onderwerp te bedenken voor een klimaatbeheersingscolumn voor Klimaatgroep Holland. En soms wordt een onderwerp je zo in de schoot geworpen. LinkedIn is hierbij een rijke bron van inspiratie. En praktijkervaringen doen het hierbij goed, heb ik gemerkt. Zo zagen we in oktober dankzij Paviljoen van De Dame de zon nog ondergaan in het Paterswoldse meer. Van dat zomers (voor)uitzicht werd ik blij. Hetzelfde blije gevoel bekroop mij toen ik het artikel ‘Heerlijk eten én toeven in McDonald’s vestiging Hoendiep’ las. En ik kreeg een déjà vu gevoel. Verrek, ooit werkte de directeur van Klimaatgroep Holland bij de McDonald’s inderdaad. Dat heeft hij mij wel eens verteld. Het aanleggen van die binnenklimaatsysteem moet voor Harry Vaatstra dus ook als een thuiswedstrijd hebben gevoeld.

Bert bij de Mac
Eten is sowieso mijn ding. Waarbij het credo van mijn overbuurman ‘Het hoeft niet lekker te zijn, als het maar veel is’, soms hoogtij viert. En dat kun je bij de Mac inderdaad zelf bepalen. Want voordat je het weet sta je voor zo’n lange zuil door alle menu’s heen te knipperen. En de keuze is reuze. Mocht dit technisch vernuft je pet te boven gaan dan kun je ook gewoon aan de balie een ouderwets Mac menu bestellen. De laatste keer dat ik in de McDonald’s, locatie Hoendiep, geweest ben is al weer een jaar geleden. En warempel, ik werd er in stressvolle omstandigheden rustig. Mijn partner lag in het Martiniziekenhuis en ik was op een zaterdagmiddag met mijn bonusdochters bij haar op bezoek geweest waardoor het avondeten er bij in schoot. En wat is er dan lekkerder om even te Maccen. De oudste wist wel hoe ze met de bestelzuil om moest gaan en even later genoten we van een feestmaal. Mijn meest bijzondere McDonald’s ervaring beleefde ik tijdens de afgelopen zomervakantie in Frankrijk toen we in hartje Parijs de Mac bezochten. Ik maakte kennis met een geoliede machine waar in de keuken tientallen medewerkers druk in de weer waren. Ieder had zo te zien zijn eigen taak. Patat in het vet gooien bijvoorbeeld om vervolgens de bak na enige minuten te legen. Maar de meest bijzondere rol was weggelegd voor een man op leeftijd die niets anders deed dan via de microfoon de bestellingnummers voor te lezen. Niet veel later zagen we de gelukkige prijswinnaars hun overwinningsmaaltijd komen ophalen….

Willy de Groot zijn argumenten voor Klimaatgroep Holland
We gaan even terug in de tijd. Want in 2012 ging McDonald’s Hoendiep voor een grondige verbouwing waarbij niet alleen het interieur vervangen werd maar tevens het restaurantgedeelte flink uitgebreid. Maar hoe kom je dan bij Klimaatgroep Holland terecht? De Groninger Mc Donald’s franchisenemer Willy de Groot kan dat als geen ander uitleggen: ‘Behalve voldoende capaciteit en een continu, comfortabel binnenklimaat waren een optimale duurzaamheid én energiezuinigheid leidend in de zoektocht naar het juiste binnenklimaatsysteem. We wilden graag van het gas los, wat voor die tijd zeer vooruitstrevend was. Het Comfort°Top concept van Klimaatgroep Holland was één van de weinige systemen die hierin kon voorzien. De gunstige prijs-kwaliteitverhouding van het systeem, het feit dat Klimaatgroep Holland een lokale partij is én dat ik directeur Harry Vaatstra al kende uit zijn studententijd, waarin hij als bijbaantje voor McDonald’s werkte, gaven de doorslag.”

Het ligt dus toch niet aan de ballenbak…..
Tot zover kan ik het uitstekend volgen. Want ooit heb ik bij banketbakkerij Vast Banket ‘Je van het’ een vaste baan gekregen omdat ik er in mijn studententijd al aan het schoonmaken was. Maar als Vaatstra vervolgens over de technische snufjes en vernuft begint, raak ik hem weer kwijt. Iets met een snelle wisseling van en grote variatie in aantallen bezoekers zorgen voor een grote warmtebelasting in het restaurant. Dat kan ik nog volgen. Want de piekmomenten zullen ongetwijfeld rond het middaguur en tussen vijf en zes liggen wanneer ons maagje begint te knorren. Maar tussendoor liggen de verlokkingen natuurlijk ook voor vele scholieren en studenten, met een iets onregelmatiger leven, op de loer. Afijn, om een lang technisch verhaal kort te houden, zes jaar na dato draait het klimaatbeheersingssysteem nog steeds als een tierelier. “In de toekomst, wanneer de andere McDonald’s vestigingen in Groningen worden aangepakt, gaan we zeker opnieuw met Klimaatgroep Holland in gesprek.” Aldus een zeer tevreden De Groot die al jaren van het gas af is en dat ongetwijfeld maandelijks verneemt in zijn energie(af)rekening.

Ik weet nu nog beter waarom die grote gele M bij het Hoendiep zo’n magische aantrekkingskracht op mij heeft. En ik altijd maar denken dat het aan de ballenbak lag…