De klant op 1!

Terug naar: Column | Gepubliceerd op:

Ik moest even glimlachen toen ik een mooie fotocompilatie over een gezellige teambuildingdag van het personeel van Klimaatgroep Holland op LinkedIn langs zag komen. ‘De klant op 1!’, was het centrale thema tijdens een zonovergoten vrijdag in april. Met naast tal van collectieve inspanningen uiteraard ook genoeg ruimte voor ontspanning voor onze klimaatbeheersers uit Groningen. Daarbij is zo’n dag natuurlijk ideaal om als personeel weer eens gezamenlijk op te trekken. De binnen- en buitendienstmedewerkers trokken een dag lang in saamhorigheid ten strijde dus.
   
Teambuildingdag Vast Banket
De glimlach op mijn gezicht kwam niet alleen door de Klimaatgroep Holland medewerkers die ’s middags in gepaste kledij op zoek gingen naar de sleutel van de uitgang in de Escape Hunt, één van de opdrachtgevers waar een uniek klimaatbeheersingssysteem is aangelegd. Als echte Sherlock Holmes werd voor de camera geposeerd. Nee, de glimlach kwam ook door mooie herinneringen uit mijn tijd bij de plaatselijke koekjesfabriek.
Daar trokken we ook diverse keren, in dit geval met het hoger en middenkader, gezamenlijk ten strijde om na te denken over de toekomst van ons bedrijf. Vaak op een zaterdag nog wel, we offerden er dus een weekenddag voor op. De locaties waren altijd geweldig. Hotel Spoorzicht in Loppersum of Landgoed Ekenstein in Appingedam boden volop inspiratie om ideeën en nieuwe strategieën op te doen. Gezien een latere overname van het bedrijf en mijn huidige werkzaamheden als zzp-er kunnen er vraagtekens geplaatst worden bij het uiteindelijke resultaat maar dit terzijde.
Ik kan mij nog één opdracht heel goed herinneren. We zaten met een mannetje (en vrouwtje natuurlijk) of twintig in een kring en moesten iets positiefs over een andere collega vertellen. Dit omdat vaak alleen negatieve aspecten naar voren komen of dat we elkaar wel overladen met kritiek en kritische noten maar nooit eens met complimenten. Het resultaat was uiteindelijk verbluffend. De ene na de andere brede glimlach kwam te voorschijn wanneer iemand eens iets positiefs over zijn of haar functioneren hoorde. En er rolden om den duur bij sommigen zelfs tranen over de wangen. Niet van het lachen maar van pure emotie. ‘Wat mooi dat er zulke geweldige woorden over mij gezegd worden! Er bestaat dus wel degelijk waardering voor de werkzaamheden die ik verricht’. Met een high-five en zelfs in een kleine polonaise werd vervolgens aan de afsluitende maaltijd begonnen….

De klant op 1!
Ergens was ik wel een beetje verbaasd dat Klimaatgroep Holland ook dergelijke meetings organiseert. Met hun innovatieve ideeën en ongekende klimaatsbeheersingsmogelijkheden zouden zij zo’n dag toch niet nodig hebben?! Niets is minder waar natuurlijk. Want als organisatie moet je scherp blijven. En nooit uit het oog verliezen dat de klant koning is. Hoe zo’n hork het soms ook kan zijn met van te voren, zo op het oog, onmogelijke wensen en eisen. Maar niets is onmogelijk voor hen die willen! Dat zou zo maar een slogan kunnen zijn die op deze dag naar voren kwam.
Plus daarbij natuurlijk het belang van een goede communicatie. Nog altijd een van de belangrijkste peilers onder het succes. Maar vaak ook zo moeilijk om goed uit te oefenen. Hoe vaak hoor je niet dat projecten door miscommunicatie mislukken? Iets waar tijdens een heerlijke lunch bij Paviljoen Van de Dame in Paterswolde, aan de oevers van het Paterswolde Meer, vast nog wel even over nagepraat is. Dat dit paviljoen ook een van de opdrachtgevers van Klimaatgroep Holland is, laat zich raden. Toch werd het koele binnenklimaat ingeruild voor een prachtige lentezon. Want door zonnestralen ontstaan vaak nog betere ideeën.

De winst van deze dag
Het werd dus een prachtige teambuildingdag. Een dag waarin geïnvesteerd werd in de ontwikkeling van het individu, het team en uiteindelijk dus ook in Klimaatgroep Holland zelf. Een dag waarin de focus op de klant lag want zij zorgen uiteindelijk voor geld in het laatje. Geleerd is altijd de wensen van de klant voor ogen te houden. En misschien vereist dit zowel intern als extern nog wel enige veranderingen binnen de organisatie maar alles ten bate van de klant waarbij  communicatieve vaardigheden o zo belangrijk zijn.
En met deze opgedane kennis en de heerlijke lunch was het vervolgens tijd om dit in de praktijk te brengen bij Escape Hunt in Groningen. Want wil je de ruimte waar je in opgesloten wordt binnen een uur verlaten dan zul je als groep eendrachtig samen moeten werken en onderling uitstekend moeten communiceren over wie wat gaat doen en op welke manier. En dat leidde ongetwijfeld tot rode koontjes en felle discussies. Doet niets, alles ter ere van de ongekroonde verkoopwet: De klant is koning en staat dus altijd op 1! Ook bij Klimaatgroep Holland uiteraard….