Op zoek naar verbinding: Van Kleintje Woodstock naar het grote Rotterdam

Gepubliceerd op:
Op zoek naar verbinding: Van Kleintje Woodstock naar het grote Rotterdam

We beginnen dit verhaal aan de voet van de Hippolytuskerk in het Groningse dorpje Middelstum. Daar vond in het prachtig opgeknapte Asingapark eind augustus namelijk een soort van Woodstock-revival plaats. Vijftig jaar na de legendarische concerten in Amerika, werd er ook in Middelstum muziekgeschiedenis geschreven. Dat was Klimaatgroep Holland directeur Harry Vaatstra ook opgevallen. "Kleintje Woodstock voelde als een soort van turbowerking, een dubbel(e) inspuiting met een gierend win-win effect voor de individu en de samenleving tot gevolg! Het woord 'versterken' kennen we en beoordelen we bijna negatief in dit mooie dorp op het eveneens prachtige 'hoge land', maar Woodstock bracht echt versterking! De onderlinge banden tussen de mensen en het respect voor elkaar werd ongemerkt zo versterkt, daar kan geen superkit, geen wildverband metselwerk of staal gelaste constructies tegenop!"

Drukke schooltijd in de warme vakantiemaanden

Aldus de man van de (binnen)klimaatbeheersing die daarbij aangaf extreem drukke zomermaanden te hebben beleefd. Zou onze schoolgaande jeugd ooit wel eens van Woodstock gehoord hebben? Of van de slogan, ‘Make love, not war’? Van de Flowerpower-invloeden en het afzetten tegen de denkbeelden van hun ouders? Dat laatste gebeurt ongetwijfeld nog steeds, bewust of niet. Of is deze geschiedenis te Amerikaans en daardoor niet voor ons onderwijsstelsel geschikt? Geen flauw idee eigenlijk en in de context van dit verhaal ook volstrekt onbelangrijk. Want gelukkig is in de afgelopen zomermaanden menig schoolgebouw weer van een uniek Klimaatgroep Holland Scholen°Concept voorzien.

Harry weet dit mooi te verwoorden: ‘Ons bouwteam heeft onvoorstelbaar veel werk verzet in de schoolvakanties. Uiteraard vanuit het perspectief van liefde voor de kinderen en passie voor het werk. Want uiteindelijk is het fantastisch om als bedrijf en als persoon te mogen bijdragen aan het welzijn van de schoolgaande jeugd. Om een bijdrage te mogen leveren aan het verminderen van CO2 uitstoot en daardoor mee te werken aan de wereldwijde milieudoelstellingen.’

‘Gelukkig zien we dat steeds meer scholen van het gas af gaan en investeren in ons Scholen°Concept. De cv-ketel wordt overboord gegooid en door met ons in zee te gaan, kiezen ze voor de installatie van een energiezuinige warmtepomp. Dat leidt tot een schitterende combinatie: gasloos verwarmen en energiezuinig koelen en ventileren. Zeker de eerste schoolweek was een groot plezier voor de scholen die we hadden voorzien van het Scholen°Concept. Buiten liepen de temperaturen namelijk op naar (boven) de 30 graden maar binnen bleef het comfortabel 23 graden. Dat is pas investeren in de toekomst!’

Al-Ghazali, de eerste islamitische basisschool

Op LinkedIn zag ik in de afgelopen maanden inderdaad al vele foto’s langskomen van talrijke Scholen°Conceptprojecten. De klimaatsbeheersingsmedewerkers liepen er heerlijk luchtig bij. Het moet bij tijd en wijle afzien geweest zijn om tijdens tropische omstandigheden de deadlines te halen. Chapeau dus voor deze enthousiastelingen!
Eén project sprong er wat mij betreft bovenuit. Want hoe komt de Rotterdamse Al-Ghazali basisschool nu eigenlijk bij Klimaatgroep Holland in Groningen? Al-Ghazali is ook nog eens een heel bijzondere basisschool. Want het is namelijk de eerste islamitische school die Nederland rijk is. De zeventien klaslokalen werden in twee fases direct maar even van het Scholen°Concept voorzien. Je kunt zo’n nieuwe schoolrichting natuurlijk maar beter in een keer goed beginnen. Dat heeft multiculti Klimaatgroep Holland toch maar even mooi voor elkaar gebokst….

Nog meer leuke projecten

Van het Gomarus College in Groningen tot de Elimschool in Hellendoorn. Klimaatgroep Holland wist ze in de afgelopen maanden allemaal van een heerlijk fris binnenklimaat te voorzien. Ook het pittoreske Westbeemster werd aangedaan. Een klein dorpje in Noord-Holland met nog geen duizend inwoners. Daar, achter het Klooster Onze Lieve Vrouwe van Lourdes, bevindt zich de Lourdesschool. Een school die inmiddels al een rijke geschiedenis kent van meer dan honderd jaar. En mede door het Scholen°Concept een oppepper van jewelste heeft gekregen waardoor het weer jaren vooruit kan. En dat in zo’n klein dorpje. Wonderen bestaan, zeker dankzij Klimaatgroep Holland!

Op zoek naar verbinding

Hoe kom ik nu eigenlijk van Kleintje Woodstock in Middelstum bij de eerste islamitische school in Rotterdam? Wie of wat zorgt er eigenlijk voor dergelijke verrassende combinaties en verbindingen? In gedachten struin ik nog even rond in het feeërieke Asingapark en zie daar directeur Vaatstra rondlopen. ‘Peace man’, heb ik hem niet horen zeggen. Maar een ontspannend biertje in de hand was hem niet vreemd. Een bijzonder man eigenlijk met een bijzondere missie: Nederland frisser én energiezuiniger maken. Zou hij later de geschiedenisboekjes halen? ‘Make love, not war!’

Bert Koster is tekstschrijver en schrijft met regelmaat columns voor Klimaatgroep Holland over actuele onderwerpen. Altijd wordt op een grappige of onverwachte wijze een brug geslagen tussen de actualiteit en de innovatieve klimaatoplossingen van Klimaatgroep Holland. Meer informatie: www.bert-koster.nl

Misschien ook interessant:

Het slotakkoord

Het slotakkoord

De allerlaatste column van Bert Koster. 'Acht jaar geleden was daar die mooie kans van Klimaatgroep Holland en gezamenlijk trokken we op naar het drukke kruispunt des levens waar onze wegen nu scheiden.'

Aan alles komt een eind

Aan alles komt een eind

In januari 2013 was Klimaatgroep Holland mijn eerste werkgever. Ik kreeg de kans om als een soort van try-out zes proefcolumns te schrijven.

Extreme drukte

Extreme drukte

Nog even en we kunnen aan het eind van het jaar de balans opmaken over 2020. Eén woord komt direct bij mij bovendrijven en dat is het woord bizar. Want 2020 gaat ongetwijfeld de geschiedenisboeken in als een bizar jaar. Punt.

Offerte aanvragen