Game, set and match, Niels Visker!

Gepubliceerd op:
Game, set and match, Niels Visker!

Ik ging er eind mei eens goed voor zitten. Waarvoor, is dan een terechte vraag. Voor het graveltennis op Roland Garros. Want ‘onze’ Kiki Bertens zou misschien wel sportgeschiedenis gaan schrijven. Ze was een groot kanshebber om de eerste Nederlandse winnares van dit prestigieuze Grandslamtoernooi te worden en kon dan zelfs de eerste Nederlandse vrouw worden die de wereldranglijst aan zou gaan voeren.

Maar wat werd het helaas een grote teleurstelling. Op het slechtst denkbare moment was daar een buikgriepje waardoor alle krachten uit haar lichaam wegvloeiden. Als een klimaatbeheersingssysteem die bij de introductie bij een grote nieuwe klant haperingen vertoont. Bij wijze van dan want gelukkig komt dat laatste nooit voor. Die haperingen bedoel ik. Nieuwe klanten weten dé klimaatbeheersers uit het noorden gelukkig in ruime mate te vinden. Tot in België aan toe...

Tennis, wat een mooie sport

U merkt het al wel, in dit verhaal staat het tennis centraal. Een sport die ik bijna nooit beoefend heb. Toen ik eens op de baan stond tegen een ervaren tenniskameraad in mijn jongere jaren kwam ik er achter hoe groot de baan in werkelijkheid is. En hoe moeilijk het is om een zwierige opslag over het net te krijgen. Mijn tegenstander wist wel raad met mijn ‘pisballetjes’. Terwijl ik nog na stond te genieten van een eindelijk gelukte opslag, sloeg hij de bal reeds snoeihard in de andere hoek. Gelukkig was hij niet de snelste dus na enig oefenen wist ik hem toch af en toe te verslaan met zo’n ‘slice bal’, net over het net. Daar kon hij zich dan mooi op stukbijten.

Wat vond ik het een mooie sport om te beoefenen, maar ook om naar te kijken. Zeker toen Richard Krajicek zich er mee begon te bemoeien. In 1993 bereikte hij al eens de halve finales in Parijs. Maar in 1996 pakte hij op Wimbledon zijn mooiste en meest prestigieuze tennistitel ooit toen hij in drie sets afrekende met ‘eendagsvlieg’ Washington na eerder de absolute nummer een Pete Sampras in ‘straight sets’ te hebben weggemept op het heilige gras van het Centre Court. Misschien werd hij in de finale ook wel geholpen door een vrouwelijke streaker die halfnaakt over de baan huppelde. Hij gaf na die tijd toe dat dit de spanning wel een beetje had gebroken. Heroïsche beelden inderdaad, die dik twintig jaar later nog steeds op het netvlies staan.

Niels Visker hét tennistalent

Wat zou het toch mooi zijn wanneer een Nederlandse tennisser het weer eens zo ver zou schoppen. Nu moeten we het doen met Robin Haase. Ook niets mis mee, maar grote toernooien gaat hij vast niet winnen. Zou dit voor Niels Visker anders kunnen gaan? Deze zeventien jarige jongeman uit het Groningse Schildwolde ademt immers tennis, al vanaf het moment dat hij kon lopen. Wat wil je ook wanneer je uit een tennisfamilie komt waarbij zowel beide ouders als een jonger broertje ook zeer verknocht zijn aan een tennisracket.

Helemaal op het tennis richten, kan Niels nog niet. Volgend jaar doet hij examen op het VWO, daarna kan de focus helemaal verlegd worden richting het edele tennisspel. Maar ook nu al traint hij vijf a zes dagen in de week en speelt hij, naast de nodige toernooien, ook competitiewedstrijden in zowel Nederland als Duitsland. Wanneer je dit doorrekent dan brengt dit jonge talent al heel wat uurtjes op de tennisbaan door. Dat kost naast veel tijd ook veel geld. En daar komt Klimaatgroep Holland om de hoek kijken.

John Schokker Foundation

Heeft Klimaatgroep Holland dit tennistalent dan zelf ontdekt? Gelukkig niet zou ik haast willen schrijven want een goede schoenmaker moet bij zijn leest blijven. En gelukkig is daar de John Schokker Foundation. Een on(t)roerend goed(e) makelaardij met oog voor jong sporttalent uit de regio Groningen. In 2017 is deze Foundation opgericht met een startkapitaal van €10.000,-, beschikbaar gesteld door Makelaardij Schokker uit Hoogkerk. Inmiddels zijn daar door allerlei acties al de nodige gelden bijgekomen.
En daar Klimaatgroep Holland het sportgebeuren in onze provincie een warm hart toedraagt, kon het niet lang uitblijven dat beide partners elkaar wisten te vinden waardoor Niels Visker medio april een contract tekende bij de klimaatbeheersers die daarmee bij mogen dragen aan de verdere ontwikkeling van dit jonge en ambitieuze sporttalent.

Ziet u het al voor u? Dat over een jaartje of acht een jongeman uit de provincie Groningen in de finale staat van Roland Garros of Wimbledon? Dat zou toch fantastisch zijn? Ik hoor het de umpire na een geslaagde drop shot al uitbrullen: ‘Game, set and match, Niels Visker!’ En dan denk ik, dat is mede mogelijk gemaakt door Klimaatgroep Holland.

Bert Koster is tekstschrijver en schrijft met regelmaat columns voor Klimaatgroep Holland over actuele onderwerpen. Altijd wordt op een grappige of onverwachte wijze een brug geslagen tussen de actualiteit en de innovatieve klimaatoplossingen van Klimaatgroep Holland. Meer informatie: www.bert-koster.nl

Misschien ook interessant:

Het slotakkoord

Het slotakkoord

De allerlaatste column van Bert Koster. 'Acht jaar geleden was daar die mooie kans van Klimaatgroep Holland en gezamenlijk trokken we op naar het drukke kruispunt des levens waar onze wegen nu scheiden.'

Aan alles komt een eind

Aan alles komt een eind

In januari 2013 was Klimaatgroep Holland mijn eerste werkgever. Ik kreeg de kans om als een soort van try-out zes proefcolumns te schrijven.

Extreme drukte

Extreme drukte

Nog even en we kunnen aan het eind van het jaar de balans opmaken over 2020. Eén woord komt direct bij mij bovendrijven en dat is het woord bizar. Want 2020 gaat ongetwijfeld de geschiedenisboeken in als een bizar jaar. Punt.

Offerte aanvragen